Success

Jag kom, jag såg, jag segrade.

Eller?

Även om jag fortfarande inte har mina biljetter till Australien har jag ändå fått rätsida på vissa saker. Helt plötsligt får jag reda på att man inte alls behöver returbiljett för att få visum - kul att jag har varit ute och cyklat totalt. Ibland blir man så trött på sig själv. Om jag vetat det hade bokat för länge sedan!

Nu ska jag i alla fall boka en enkel biljett och sedan bara fixa det där jäklarns visumet. Känns som att det är såå mycket att fixa, jag smäller av. På Kilroy berättade de att jag måste skaffa både skattesedel och australiensiskt bankkonto när jag kommer dit, för att få jobba. Självklart egentligen, men sådant tänker man inte på när man är här hemma, förvirrad och snurrig.

- Visum
- Biljetter
- Försäkring
- Bostad (tänk om jag inte fixar någon bra plats att bo?)
- Skattesedel (hur faaan skaffar man en sådan när man kommer dit?)
- Bankkonto
- JOBB

JÄVLAR alltså, sjukt mycket. Kan med största säkerhet säga att det kommer dyka upp ungefär en miljard grejer att undra över. Förmodligen kommer jag vara förvirrad och jobbig ändå tills jag kommer dit.

/Molly


Kommentarer
Postat av: Kakan

Jag tror du kommer vara förvirrad typ ett par år framöver. Eller på livstid, hallå. Du är ju faktiskt fisk?

2010-05-06 @ 14:19:40
Postat av: Carolina

Hej Molly! Vet inte om du såg min kommentar på en av dina tidigare inlägg, men jag hittade iallafall till din blogg genom Kakhuset. Jag bor strax norr om Sydney, och har varit här i drygt två år. Om du har frågor hjälper jag gärna till så gott jag kan. Ang skattesedel (så kallat TFN - tax file number) så ansöker du enklast online på www.ato.gov.au. Men du måste ha en adress som de kan skicka ditt nummer till. Enklast är att ansöka om det under någon av dina första veckor i Australien. Du får arbeta utan ett sådant nummer, men däremot blir skatten som du måste betala högre innan du har gett ditt TFN till din arbetsgivare. Så med andra ord är det ingen brådska att oroa dig över det nu. Du kommer bara behöva ditt pass, en adress och lite personliga detaljer när du ansöker, och det går snabbt och enkelt.



Ang. bankkonto kan jag rekommendera att du går in på valfri bank (själv tycker jag commonwealth är bäst eftersom de har relativt låga avgifter och flest bankomatet i landet. Här kostar det att ta ut från en annan bankomat än sin egen banks.) ta med dig ditt pass och visum (eftersom de oftast inte kan kolla det elektroniskt) samt även här en adress, sedan är det fixat! Tar inte lång tid, men det är bäst att du gör detta inom de första sex veckorna efter ankomst, eftersom reglerna ändras något om du ansöker senare. Ett tips är dock att du öppnar ett svenskt ICA-konto med mastercard innan du åker. De tar inga avgifter över huvudtaget när du tar ut eller handlar med kortet, och det fungerar i princip överallt. Är bra också om din australiska bank inte har en bankomat just där du är, då kan du ta ut gratis med ICA-kortet. Bra som en back-up också.



Bostad är enklast att hitta antingen genom att skriva inlägg på forum som "svenskar i Sydney" eller "svenskar i australien" eller var du nu tänkt bo. Annars är det lättast genom tex www.realestate.com.au eller www.domain.com.au. Det finns dock många som vill dela lägenhet/hus, och jag tror inte att du kommer att ha några problem att hitta boende.



Det var väl lite info, hoppas det kan vara till någon hjälp! Hör gärna av dig! Min email är [email protected]

Mvh, Carolina

2010-05-06 @ 15:29:30
Postat av: Molly

Hej Carolina!



Jag såg att du hade kommenterat, jag svarade till din mail! Kom inte det fram? Konstigt, i så fall.



Du är så gullig som hjälper till! Jag är så förvirrad, för det kommer hela tiden mer och mer som jag undrar över. Jag uppskattar verkligen infon du ger, super!



Just det där med skattesedeln fick jag reda på idag, det kom lite som en överraskning för mig, haha. Det är sånt man inte tänker på här hemma när man är mitt uppe i biljettbokning! Även det med bankkonto tänkte jag inte på. Naivt, javisst, men kanske också normalt (jag hoppas det i alla fall...).



Och just det, om mailet inte kom fram: Jag vill jättegärna träffas när jag kommer till Sydney!



/Molly (eller, Malin)

2010-05-06 @ 15:47:03
URL: http://mollymind.blogg.se/
Postat av: Carolina

Hej igen! Konstigt nog kom inte mejlet fram, skulle du kunna skicka om det? Om inte annat, vilken är din email så kan jag skicka ett mejl först så att du inte hamnar i spam-korgen eller nåt. Konstigt iallafall, jag brukar inte ha några problem att ta emot mejl.... Vore iallafall kul att hålla kontakt innan och under din kommande resa! Kram, Carolina

2010-05-06 @ 16:36:26
Postat av: Molly

Hmm, min mail är lite knasig, så det är möjligt att det hamnade som spam. Den är i alla fall [email protected] :)



Fan vad skönt att ha kontakt med någon som har stenkoll på landet, jag blir mycket lugnare av det. Kanon!

2010-05-07 @ 09:02:29
URL: http://mollymind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0