Lars Vilks

Jag får en smärre chock när jag sätter mig på bussen med tidningen Metro i morse. Det handlar naturligtvis om Lars Vilks och hans senaste smarta drag.

Lars höll ett föredrag för att stort antal människor igår, vilket handlade om vikten av yttrandefriheten och om dess gränser. Där visade han, i sin strävan att utnyttja denna yttrandefrihet till max, gayporr i form av fotografier på gaypar i sexuella ställningar och positioner. Helt lugnt än så länge, gayporr ska man absolut få visa hur man vill. Emellertid slutar det inte där. Gayparen bär Muhammed-masker.

Jag är för yttrandefriheten i alla lägen - det ska vara lagligt för Vilks att visa detta. Vad jag dremot ställer mig kritisk till är att det är respektlöst. Att det är lagligt betyder inte alltid att det är lämpligt! Om nu Islam säger att det är förbjudet att avbilda profeten får var och en ha en egen åsikt om det och dessutom redogöra för sina åsikter, men jag tycker nog att man av ren respekt kan tygla sig själv och avstå från att avbilda honom.

Jag tycker det är provocerande. Muslimer världen över känner sig kränkta och arga. Vilks får dödshot, blev attackerad igår och sover med en yxa bredvid sängen - för vad? Konsten? Jag tycker att det har passerat begreppet konst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0