Det här med att spara pengar

Jag har tjänat massor av pengar i år, faktiskt mycket mer än många andra. Om man jämför med Bill Gates är jag pank och jämför jag med gymnasieelever är jag som Krösus Sork.

När det kommer till att spara alla pengar jag drar in är jag inte speciellt duktig. Ändå sedan jag började jobba har jag haft visionen att spara många tusenlappar i månaden för att nu i höst kunna göra det jag vill (resa till Australien, obviously) utan att behöva ägna någon större tanke åt att pengarna inte ska räcka.

Rent objektivt kan man tycka att jag varit ganska duktig - jag har pengar så det räcker och kommer att kunna åka. Subjektivt däremot, ser jag hela sparprocessen som lite av ett misslyckande. Varje månad har börjat med att jag sätter undan en generös summa pengar på sparkontot. Därefter har jag, alltefter som månaden fortskridit, tagit ut en tusenlapp, en femhundring, två hundralappar - för att sedan i slutet av månaden inte sparat alls så mycket som jag från början tänkt mig.

Har jag så dålig karaktär att jag inte klarar av att spara pengar? Det är helt omöjligt. Jag kan vara så fruktansvärt diciplinerad när det gäller vissa saker, så jag kan inte riktigt ta in att jag är så överjävligt dålig när det gäller sparande.

Den här månaden kommer jag inte att spendera. Då gäller alltså benhårt sparande, ingen shopping, ingen fest, inga spontana latte-inköp, inga spontanpresenter till mina vänner, inget "men det är lugnt kompis, jag bjuder på den ölen". Den här månaden är jag sparandets ambassadör!

Ni hittar mig hemma, sittandes i soffan med ett glas vatten. Det är på sin höjd det jag kan unna mig i dessa tider. So long.


Kommentarer
Postat av: Anonym

aaah.. läste fel :D

trodde du satt hemma nu och drack vatten istället för att jobba och tjäna pengar ;)

äshdå pumpan! man lever så gott man kan och de sparpengar man får över är ju ett plus lixom

2010-04-27 @ 16:35:36
URL: http://whenloveandhatecollide.blogg.se/
Postat av: Pia Plopp

Det står en dunk rosé i kylen, bara å ta ;-)

2010-04-27 @ 16:51:36
URL: http://blogg.idg.se/piaplopp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0